Lumea exterioara este aceasi cu lumea interioara, deoarece totul este de fapt in mintea ta. „Markata”, asa cum este cunoscuta mintea umana in traditia yoga, este epicentrul sufletului tau. Mintea, in traditia yoga este asemanata cu o maimuta care se afla intr-o stare de ratacire continua. Importanta cunoasterii acestor cinci etape este fundamentala, mai ales in situatiile dificile ale vietii noastre. Astfel, vom cunoaste care este cursul de actiune care este necesar sa-l urmam pentru a avansa catre cealalta etapa. Iata cele CINCI etape spirituale prin care trece mintea umana in decursul vietii:
1. Kshipta (Ratacire)
Atunci cand mintea ta se afla in aceasta stare, este asemenea unui pendul. Nu este capabila de a ajunge la o anumita stare de repaos. Datorita acestei rataciri a mintii, anxietatea te urmareste la tot pasul. Realitatea ta este opaca datorita concentrarii dificile de care dispui. Atentia ta fluctueaza si se afla intr-o continua schimbare. Aceasta stare se datoreaza coliziunii dintre mai multe ganduri. In aceasta stare, este necesar sa accepti nelinistea mintii si sa o lasi sa se limpezeasca de la sine fara propria ta interventie. Acesta este cel mai joasa stare a mintii tale. Detasamentul constient este cheia prin care iti poti linisti mintea in aceasta stare.
2. Mudha (Cu capul in nori, indragostit, uituc)
Aceasta este starea mintii tale atunci cand esti extrem de nervos sau atunci cand traiesti experienta unor emotii negative. Aceasta stare de distragere a atentie se datoreaza unei anumite forme de atasament, a lacomiei sau a unui sentiment de ura pastrat in sufletul tau. Fluxul de energie este blocat. Mintea ta este plictisitoare si uituca. Este necesara o ordonare corecta a gandurilor pentru ca aceasta sa functioneze la o capacitate mai puternica.
3. Vikshipta (mintea distrasa)
In aceasta stare, mintea este distrasa, dar spre deosebire de Modha, apar scurte momente de liniste. Mintea se confrunta cu un lant de ganduri contradictorii. Aceasta stare, spune Advaita Vedanta in cartea sa “Tattva vaisaradi”, este o boala a mintii produsa de o afectiune, de o adversiune sau de lacomie. In cazul in care mintea ta se afla in aceasta stare, este necesar sa nu petreci foarte mult timp blocat aici, deoarece aceasta stare iti otraveste mintea cu pesimism. In aceasta stare, mintea ta poate fi foarte usor influentata si manipulata.. In aceasta stare te confrunti cu indoiala de sine, cu agonia si cu frica, lumea extrioara cu cea interioara aflandu-se intr-un conflict continuu. Este necesar sa urmezi anumiti pasi pentru a-ti purifica aceasta stare de spirit. Introspectia si cunoasterea de sine sunt doua aspecte necesare in cadrul acestui proces de purificare.
4. Ekagra (Concentrare, Cunoastere)
Ekagra – inseamna ca mintea a atins starea de concetrare, iar persoana este pe deplin prezenta moment de moment, neafectata de factori exteriori. Spre deosebire de Vikshipta, concetrarea nu este fortata, ea apare in mod natural. In aceasta stare de spirit, te poti conecta cu sinele tau superior spiritual, deoarece mintea este pe deplin concentrata si capabila sa aleaga calea pasnica.
In aceasta stare, ai o cunoastere aprofundata a realitatii si un control mult mai mare asupra propriilor tale ganduri. Mintea este linistita si plina de energie.
5. Niruddha (realizarea finala)
In aceasta stare, mintea ta se afla intr-o liniste completa si trece printr-o serie de realizari. Atunci cand mintea este stapanita, aceasta este lipsita de ganduri. Astfel, inveti sa te ridici deasupra mintii si sa devii inteligent din punct de vedere spiritual. Aceasta este cea mai de dorit stare a mintii, starea calma si linistita. Respiratia este sub control iar mintea se afla in propria sa expeditie, fiecare gand fiind recunoscut ca fiind ceea ce este – un simplu gand.
Rinese
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu