La inceputul secolului al XIII-lea, o lucrare remarcabila a literaturii universale lua nastere in Boemia. De-a lungul timpului aceasta lucrare a fost cunoscuta sub mai multe denumiri cum ar fi : Biblia Diavolului, Codex Gigas, Liber Pergrandis sau Gigas Librorum. Prima mentionare a acestei lucrari dateaza din anul 1295 dar se presupune ca manuscrisul este cu 65 de ani mai vechi. Cartea s-a aflat in posesia unei minastiri Benedictine situata la Podlažice linga Chrudim, cel mai sigur in preajma anului 1229. Nu exista nici o mentiune in privinta originii sau autorului acesteia sau a motivului pentru care a fost scrisa.
De aici, cartea care si azi si-a pastrat faima de a fi cel mai mare manuscris medieval cunoscut, a ajuns in biblioteca manastirii benedictine din Brevnov, pentru ca intre 1477 si 1593 sa-si continue aventura in biblioteca unei manastiri din Broumov. A ajuns la Praga, ca parte din colectia lui Rudolf al II-lea, de unde, la sfarsitul razboiului de 30 de ani, ia drumul nordului, petrecandu-si maturitatea in Biblioteca Regala din Stockholm. Din 1649, de cand e aici, Biblia Diavolului nu a plecat decat de doua ori: o data la Metropolitan Museum, din New York, in 1970, si in ’99, la Berlin. Din septembrie 2007 si pana la in martie 2009, Biblia Diavolului a revenit la Praga.
Legenda spune ca un calugar, care era condamnat sa fie zidit de viu pentru o crima grava, a promis ca va scrie cartea intr-o singura noapte. Abia pe la mijlocul noptii si-a dat seama de ceea ce toti ceilalti stiau deja: e imposibil. Numai ca mindria l-a impiedicat sa se recunoasca invins si i-a cerut ajutorul diavolului. Care cu bucurie l-a ajutat. Pretul platit? Diavolul si-a cerut spatiu de publicitate in mijlocul Bibliei.
O alta varianta este ca insusi calugarul l-a portretizat pe diavol, drept recunostinta pentru ajutor. Cert este ca monahului i-a iesit figura cu ilustrarea, numai ca Biblia numai Biblie nu a mai ramas: pe langa evanghelii si lucruri sfinte, s-au strecurat in carte si diverse ocultisme si matematici, retete de leacuri, dar si “Chronica Boemorum” , o scriere in latina de prin secolul al XII-lea, si scrierile unui istoric, Josephus Flavius .
In ciuda faimei sale mai mult sau mai putin “draceasca”, manuscrisul nu a fost interzis de Inchizitie si a putut fi studiat in anumite scoli.
Cartea este neobisnuit de mare, nu-i de mirare ca a fost considerata ca fiind cea de a opta minune a lumii cu o lungime de 92 cm, o latime de 50 cm, grosimea de 22 cm si avind aproape 75 kg. Copertile groase din lemn sînt îmbracate în piele si acoperite cu ornamente de metal, iar pentru cele 312 foi de pergament s-a folosit pielea a 160 de animale. Ceea ce este fascinant la aceasta carte este insa modul in care a fost scrisa. Initialele, armonia caligrafiei si toate detaliile individuale. Cam toate ideile expuse sunt valabile si astazi. Din expertizele facute rezulta ca a fost opera unei singure persoane si activitatea acestuia pentru finalizarea cartii s-a intins pe o perioada de timp de aproximativ 20 de ani.De aici, cartea care si azi si-a pastrat faima de a fi cel mai mare manuscris medieval cunoscut, a ajuns in biblioteca manastirii benedictine din Brevnov, pentru ca intre 1477 si 1593 sa-si continue aventura in biblioteca unei manastiri din Broumov. A ajuns la Praga, ca parte din colectia lui Rudolf al II-lea, de unde, la sfarsitul razboiului de 30 de ani, ia drumul nordului, petrecandu-si maturitatea in Biblioteca Regala din Stockholm. Din 1649, de cand e aici, Biblia Diavolului nu a plecat decat de doua ori: o data la Metropolitan Museum, din New York, in 1970, si in ’99, la Berlin. Din septembrie 2007 si pana la in martie 2009, Biblia Diavolului a revenit la Praga.
Legenda spune ca un calugar, care era condamnat sa fie zidit de viu pentru o crima grava, a promis ca va scrie cartea intr-o singura noapte. Abia pe la mijlocul noptii si-a dat seama de ceea ce toti ceilalti stiau deja: e imposibil. Numai ca mindria l-a impiedicat sa se recunoasca invins si i-a cerut ajutorul diavolului. Care cu bucurie l-a ajutat. Pretul platit? Diavolul si-a cerut spatiu de publicitate in mijlocul Bibliei.
O alta varianta este ca insusi calugarul l-a portretizat pe diavol, drept recunostinta pentru ajutor. Cert este ca monahului i-a iesit figura cu ilustrarea, numai ca Biblia numai Biblie nu a mai ramas: pe langa evanghelii si lucruri sfinte, s-au strecurat in carte si diverse ocultisme si matematici, retete de leacuri, dar si “Chronica Boemorum” , o scriere in latina de prin secolul al XII-lea, si scrierile unui istoric, Josephus Flavius .
In ciuda faimei sale mai mult sau mai putin “draceasca”, manuscrisul nu a fost interzis de Inchizitie si a putut fi studiat in anumite scoli.
Rinese
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu